Jumaat, 25 Januari 2008 | By: jelikweyh

LaiN AgaMA + lAin BAngSa = PeRpAdUaN

Setelah 3 bulan lebih mendiami pondok baru di perumahan teres ..... "ana" berasa seronok ..... mana tidak nya ..... jiran di sebelah kanan berbangsa Punjabi dan beragama Kristian , jiran di sebelah kanan pula berbangsa Melayu beragama Islam . Jiran di hadapan rumah pula berbangsa India dan beragama Hindu . Jiran kepada keluarga India ini pula berbangsa Cina dan beragama Buddha . "Ana" begitu suka melihat keadaan ini apabila semua anak2 jiran ini bermain bersama - sama . "Ana" selesa dengan mereka kerana jiran2 "ana" ini tidak membela anjing . "Ana" tidak selesa jika berdekatan dengan anjing . Takut untuk melakukan ibadah sama' ..... Suatu pemandangan yang indah apabila dapat melihat kanak2 yang berlainan agama dan bangsa bermain dan bersembang bersama . Lebih molek lagi jika dapat mendengar anak Cina itu berbahasa melayu dengan fasih dan boleh berbahasa Tamil & Punjabi sedikit2 ..... Begitu juga apabila mendengar anak India tersebut berbahasa Melayu dengan fasih dan cuba berkata2 dalam bahasa anak Cina dan Punjabi sedikit2 ..... Begitu juga dengan adik2 "ana" dan anak2 Punjabi yang berkebolehan sama seperti anak Cina dan India tadi ..... kalau di pondok bertingkat ( flat polis ) dahulu , agak sukar mahu berjumpa suasana ini ..... kebanyakannya anak Melayu ..... "Ana" belajar beberapa perkara baru mengenai adat kaum India dan Punjabi .... Adat kedua - dua bangsa ini hampir sama . Antaranya :
1 ) Jika seseorang perempuan yang didatangi haid ( period ) , dia tidak boleh bertandang ke rumah jiran lain kerana kecelakaan akan menimpa ahli rumah yang dilawatinya itu .
2 ) Jika seorang perempuan itu didatangi haid , mereka hendaklah merahsiakannya daripada pengetahuan kaum lelaki walaupun lelaki itu adalah abang , adik atau bapa mereka sendiri . Perempuan itu dianggap tidak bermaruah dan tidak sopan jika mendedahkannya sama ada secara sengaja atau tidak sengaja .
3 ) Jika seseorang membela seekor atau dua ekor merpati dan merpati itu hilang secara tiba - tiba . Apabila burung merpati itu muncul semula pada suatu hari dan jika merpati itu banyak , tuah akan menyebelahi keluarga si pembela merpati tersebut . Jika tiada , malang lah jawabnya .
4 ) Pokok berduri akan membawa sial jika di bela sendiri atau berdekatan dengan rumahnya .
5 ) Kaum India yang beragama hindu tidak suka dipanggil KELING kerana bagi mereka KELING adalah kaum India yang beragama Islam . Lebih kurang dengan mamak lah mungkin .
6 ) Kaum Punjabi tidak gemar dipanggil sebagai BENGGALI kerana mereka menganggap BENGGALI ialah rakyat Bangladesh . Mereka akan tersenyum tanda menyindir jika anda memanggilnya dengan panggilan itu . Panggilan yang sesuai untuk mereka ialah Punjabi atau Sikh .
Begitulah sedikit sebanyak yang "ana" tahu . Kasihan ibu "ana" . Beliau gemarkan koleksi kaktus walaupun tidak pernah hidup di kawasan gurun . Perkara yang ke-4 itu telah menyusahkan hati ibu "ana" dan jiran berbangsa India serta Punjabi tersebut . "Ana" sebagai anaknya pun tidak tahu untuk berbuat apa . Kasihan ibu ..... beliau dilema sama ada mahu terus membela koleksi kesukaannya itu atau mahu membuangnya demi menghormati jiran - jiran tersebut ...... Bukan apa ..... Mereka menghormati adat , agama dan bangsa sesama sendiri ...... "Ana" tidak tahu lah ..... Biar lah ibu membuat keputusan sendiri ..... "Ana" tidak kisah sangat ..... Kalau ada rezeki , "ana" mahu membeli buku berkenaan pantang larang bagi setiap bangsa dan agama yang ada di Malaysia ..... Perkara ini penting bagi memupuk perpaduan dalam kalangan masyarakat Malaysia . Kita mestilah hormat sesama sendiri meskipun berlainan agama dan bangsa kerana kita hidup di dalam satu negara dan saling memerlukan antara satu dengan yang lain . Rakyat Malaysia umumnya masih berfikiran konservatif khususnya kaum Melayu . Jarang kita dapat melihat orang Melayu makan di restoran atau gerai2 Cina . Jarang juga kita melihat orang Melayu @ India melawat tokong2 Cina yang terdapat di gua batu kapur ..... Kita tidak akan keluar agama jika melawat tempat ibadah mereka . Contoh terdekat yang "ana" boleh bagi ialah Gua Kek Lok Tong . Terdapat kekuasaan Allah yang menakjubkan walaupun terdapat "dewa2" dan "tuhan2" Buddha . "Ana" lihat gua ini hanya dikunjungi pelancong - pelancong dari luar negara selain kaum Cina . Jika setiap agama atau bangsa mengadakan perayaan pun , rakyat kita lebih suka bercuti daripada mengucapkan selamat . Tidak salah mengirimkan kad ucapan tanda ingatan atau ucap sahaja menggunakan lisan . Tidak salah kalau kita berbuat begitu . Kita hanya menghormati bukan meraikan . Perpaduan yang kukuh dapat dilihat di negeri Kedah , Terengganu dan Kelantan . Saling memahami dan bertoleransi . Jika anda perasan , kaum India dan Cina daripada ketiga - tiga negeri tersebut fasih dalam berbahasa Melayu dalam dialek negeri masing - masing . Kita telah mempunyai segalanya ..... Hanya sikap dan pemikiran kita sahaja membuatkan kita berada di takuk lama ...... Fikir - fikirkan jika anda mahukan keharmonian dan perpaduan kekal di negara kita ..... Peristiwa 13 Mei dan Perhimpunan HINDRAF sepatutnya menyedarkan kita semua tentang hakikat ini . Ungkapan "Pisang Tidak Akan Berbuah Dua Kali " tidak relevan lagi untuk digunakan dalam situasi ini ..... Sekian dahulu untuk hari ini . Esok mungkin ada jika "ana" ditakdirkan boleh menjalani kehidupan seperti biasa .....

2 ulasan:

Creative_Clan berkata...

Nice blog keep updating your blog

http://blog.joerzoe.com

Tanpa Nama berkata...

thanks dude 4 'ur support... I'll try my best ... sorry ... comments box is on the way ... wait and see r ...

Catat Ulasan

Pandangan mestilah yang tidak menyentuh sensitiviti .