Rabu, 26 Ogos 2009 | By: jelikweyh

LuAhaN JaNtUnG 2504 PeLaJaR DPLI Di UPSI ...

Oleh SALINA

Saya mewakili 2,504 orang pelajar program Diploma Pendidikan Lepasan Ijazah (DPLI) pengambilan Julai 2009/2010. Kami yang ditempatkan di Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) mengalami 1001 satu pengalaman dan cabaran besar buat kami yang bakal bergelar guru suatu hari kelak.

Kami terpaksa membayar yuran sebanyak RM250 sebagai yuran pendaftaran Minggu Suai Kenal walaupun kami pelajar tajaan di bawah Kementerian Pendidikan Malaysia selama satu tahun.


Kami juga tertanya-tanya kenapa yuran tersebut terlalu mahal dan tidak berpatutan dengan apa yang kami lalui sepanjang tiga (3) hari program induksi itu.

Untuk pengetahuan, kami hanya mendapat beg, baju batik, tali leher, payung, dokumen-dokumen seperti buku program, brosur dan etika pemakaian (kesemua ini difotokopi sahaja).


Selain itu, kami juga dihidangkan dengan dua jenis lauk sahaja dan apa yang menyedihkan adalah kualiti makanan serta air tersebut tidak setimpal dengan harga yang kami bayar. Kami turut dihidangkan dengan lauk yang sama pada dua hari berturut-turut iaitu sayur taugeh dan ikan goreng sahaja. Malahan pelajar-pelajar DPLI tidak langsung disediakan dengan minuman air mineral selama berlangsungya minggu suai kenal.


Menurut rakan-rakan lain yang mengambil program DPLI di universiti-universiti lain, mereka tidak dicaj untuk yuran pendaftaran induksi kecuali UPM yang hanya mengenakan RM50.


Kami ditempatkan di bilik kuliah Proton City yang memuatkan lebih 90 orang pelajar dalam suasana bilik darjah biasa.


Dapatkah anda bayangkan betapa sesak dan tidak kondusif suasana pembelajaran yang sedemikian? Sepatutnya pihak pengurusan harus menyediakan dewan dengan susunan tempat duduk teater. Ini memudahkan proses pembelajaran dan pengajaran di antara pensyarah dan pelajar.


Pada pandangan kami, UPSI lebih mementingkan kuantiti berbanding kualiti. Diharap pihak pengurusan UPSI memberi perhatian terhadap perkara ini supaya mutu pengurusan dapat dipertingkatkan.


- SINAR HARIAN

P/S : bukan itu sahaja , mereka tidak disediakan kolej selepas minggu induksi ( pelajar2 ini memang tahu hal itu ) , tapi hati perempuan beta terusik apabila melihat pelajar yg 2000 lebih itu mencari rumah hati beta tersentuh ??? teeettttt!!! ... beta lihat sendiri bagaimana keadaan mereka & beta sebagai pelajar juga cuba berempati dah lupa macam mana ejaan dia( meletakkan diri sendiri dalam keadaan mereka ) ... this is the worst thing if it is happen to me ... keadaan ini berlaku mungkin kerana pihak UPSI menghadapi masalah kekurangan bangunan di mana pembinaan kampus baru di proton city masih berjalan ... pihak UPSI mungkin terdesak kerana pekan Tanjung Malim kurang mempunyai bangunan2 besau gedabak ... yang ada pun , proton city jerk kan ... seb baik DPLI setahun jerk kan ... ini baru dugaan semasa belajar , dugaan semasa mengajar belum tentu lagi bagaimana rupanya ... semoga berjaya diucapkan kepada pelajar2 tersebut & diharap sabar serta tabah dalam menjalani hidup sebagai pelajar yang serba mencabar keimanan ... huhu

7 ulasan:

Mrs Nurul berkata...

weh kesian giler kot. huuumuu.. nasib bek aku ni ape2 pon dapat free jer..huhu alhamdulillah.

jelikweyh berkata...

Maktab mmg 1st class ... huhu ... lg pn , maktab kn kuor2 dh ad degree p'didikan ... d'org br dip p'didikan ...

zubair.. berkata...

dorg memg la dip edu cik ghost oit..but gji dorg sme je dgan y de dgre edu...nme pun diploma pendidikan lepasn ijazh..hu3..aku pn plan nk amik dpli t..hope je la...

jelikweyh berkata...

all the best r dude

razams berkata...

rileksla..aku belaja kt azhar ni..lebih crowded dri tu..umh pon crik sndiri..lg2 kt luar ngara,masa tu baru sampailak tuh..xmasuk berita pon..hehhe..:-b

jelikweyh berkata...

korang x glamour sbb tuh x msk paper ... haha

nor berkata...

eak eleh..tu pun nk kecoh...nak dapatkan ilmu kna r berkorban..dapat under kpm dah kira bagus.cb pk nasib student yg xdpt kpm...beribu duit sendr abz..nak dapt ilmu kna r berkorban..

Catat Ulasan

Pandangan mestilah yang tidak menyentuh sensitiviti .