Rabu, 4 Oktober 2017 | By: jelikweyh

Menanam anggur a.k.a Menganggur ;p

Anggur adalah antara buah yang paling saya suka tapi harganya mahal kerana kebanyakannya import . Selepas GST diperkenalkan , buah import adalah antara barang yang terkesan walaupun ianya zero rate . masa tahun 2012 sampai sebelum GST diperkenalkan ( awal tahun 2014 ) , harga bagi 4 biji buah kiwi jenama Zespri hanya RM6-RM7 ( padahal masa nih , buah - buah import bercukai ) . sekarang dah tak jumpa dah harga tuh . 

kalau anggur hitam tanpa biji yang manis tuh , RM7-RM8 dapat dah untuk untuk satu beg ( tak ingat beratnya berapa ) . sekarang berat yang sama , harganya sekali ganda . Saya pun tak tahu kenapa saya suka makan buah-buah import berbanding buah-buah tempatan . buah-buah tempatan nih , saya pilih-pilih kalau makan . ada yang saya makan , ada yang tak makan , asa yang tak pernah jumpa dan ada yang tak tahu nama . lol .

ada satu lawak yang saya terbaca .

selepas memeriksa pesakitnya ,
Doktor : awak pelajar atau bekerja ?
Pesakit : Saya seorang pelajar .
Doktor : Baguslah . tentang penyakit awak , saya ada beberapa cadangan .
Pesakit : Apa dia ?
Doktor : Pertama , awak tak boleh makan daging , keju , buah-buah dan sayur-sayur import , susu segar , minyak zaitun dan segala manisan .
Pesakit : aik , kenapa pulak ? apa sebenarnya penyakit saya ?
Doktor : Awak tengah belajar . duit kena simpan untuk keperluan belajar . tak boleh makan yang mahal - mahal . kalau awak makan jugak , nanti mental awak yang sakit sebab asyik fikir pasal duit . 
Pesakit : ......

jadi , macam jiran saya , alternatifnya , dia tanam sendiri anggur tersebut .






anggur yang berwarna hijau , hanya tuhan sahaja yang tahu tahap kemasamannya . yang hitam itu semasam anggur hijau yang biasa ada di kedai . disebabkan saya menganggur ( baca : kerja tak menentu ) , jadi ibu saya telah menanam pokok jambu . benih jambu itu didapati daripada jambu yang dibeli di Tapah . sepatutnya jambu madu , tapi dengan kuasa tuhan , yang tumbuh ialah jambu albino ( sedapkan nama dia ? , lol ) . 






tapi rasa dia tak jauh beza dengan jambu tapah tuh . bila angin bertiup , buah yang bergugus-gugus tuh berbuai-buai . saya suka tengok sampai geram , kendian amek kicap , potong cili , hiris sket belacan , letak sesudu gula dan akhir sekali gi petik jambu dan basuh untuk di ngap . lol . 

dulu-dulu , masa takder saper duduk rumah nih ( sebab keluarga saya menetap di Ipoh , Perak ) , buah-buah nih banyak membusuk sendiri sebab takder orang nak makan . jiran-jiran pun macam malu-malu kucing untuk amek . sekarang , saya atau adik akan petik ( gigih bawa tangga atau amek penyapu pencakar untuk kait buah ) dan bawa ke tempat kerja untuk dikongsi bersama kawan-kawan sekerja . sikit sama sikit kan . 

Big Boss saya beli anggur berbiji hari tuh dan bijinya saya tanam kat belakang rumah . bukan untuk tujuan makan , saya tengok bila dia panjat pagar , cantik pula . tak tahulah dia nak naik atau tak pokok tuh . duduk rumah taman perumahan nih , tanah terhad . ada juga saya dan adik menanam pokok limau . tapi banyak pokok sayur-sayuran dan ulam-ulaman yang ditanam . bukan buah jer yang mahal , sayur kat pasar pun mahal ( kitaorang nih , sumer benda mahal sebab kitaorang gaji ciput jerk ) .

Saya tidaklah menganggur , cuma saya kerja tak tetap . saya masih mencari . baru tahun ni saya kemaskini SPA saya , dan tahun ini saya menduduki dua peperiksaan SPA . sapu jerklah mana yang dapat dan bila dapat , cuba berikan yang terbaik . untuk calon peperiksaan PTD M41 pada 3 november nanti , ganbatte !

0 ulasan:

Catat Ulasan

Pandangan mestilah yang tidak menyentuh sensitiviti .