Rabu, 20 Februari 2008 | By: jelikweyh

SeNyUm , SyEnYuM & CeNyUm



SENYUM adalah1 pelabuhan yang pastinya tidak akan merugikan .
Di Moscow , Rusia , ada sekolah yang mengajar untuk SENYUM . SENYUM harus ada ketululusan . SENYUM yang dibuat – buat pasti tidak akan menyenangkan , sama saja dengan kening yang berkerut.

Adalah diakui , setiap kali terSENYUM kita hanya menggerakkan 15 otot manakala ketika marah kita akan mengedutkan 63 otot di bahagian muka . Perbuatan mengerutkan dahi saja memerlukan gerak kerja 40 otot .
Bayangkanlah !!!

Kebanyakan SENYUM adalah jangkitan . Apabila kita SENYUM , orang akan SENYUM balik kepada kita . Orang akan merasa dihargai bila kita SENYUM padanya , sekaligus ia akan memberi tanggapan yang baik kepada diri kita . Lantas .... kenapa kita tidak muliakan ? Muliakan dengan diri kita . SENYUMlah kepada orang yang tidak anda kenali hari ini . Insya - Allah dia akan membalas SENYUMan anda itu .

Alangkah mudahnya membina rangkaian persahabatan ... William
Shakespere mengatakan : " Apa yang anda kehendaki akan lebih cepat
diperolehi dengan SENYUM daripada memotong dengan pedang ."
Semasa bekerja , semasa belajar , tidak kiralah apa sahaja kerja , SENYUMlah . Ia akan menumbuhkan rasa keriangan dan kegembiraan .
Bila berhadapan dengan keadaan sukar , SENYUMlah . Bukankah ketawa yang sopan itu sihat .

Pujangga menyebut : " SENYUMan itu kelopak .
Tertawa itu bunga yang sempurna kembangnya . Tetapi , perbanyakkan senyum dari ketawa . Ketawa yang banyak adalah melaghakan , menyakiti diri sendiri ( sampai sakit perut ketawanya ) dan jadi geng syaitan laknatullah … Kalau senyum , tak jadi apa2 , syusyah orang nak pertikaikan senyuman anda itu … Lagipun , senyum tu kan ke rahsia awet muda … Senyumlah dari hati

P / S : "Ana" lebih banyak ketawa dari senyum ... Tengah berubahlah nih untuk sentiasa senyum ... Kadangkala , "ana" senyum dengan teman2 ... Mereka pasti kata "ana" gila ... Mungkin disebabkan "ana" biasa ketawa sehingga teman2 berasa janggal apabila "ana" senyum ...

.: SENYUM ITU SEDEKAH , SMILE ... PEACE !!! :.

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

"Janganlah dihina suatu amalan baik yang kecil walau dengan bertemu saudaramu dengan wajah yang bersinar (tersenyum)" Maksud hadis..

jelikweyh berkata...

ak t'senyum m'bc hadith tuh ... :)

Catat Ulasan

Pandangan mestilah yang tidak menyentuh sensitiviti .